Pandemia i obostrzenia administracyjne miały w tym roku bardzo duży wpływ na komfort planowanego wypoczynku w Polsce. Jak wynika z badania Sun & Snow aż 71,3 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w 2021 lub 2020 roku byli zmuszeni do zmiany planów wyjazdowych. Najczęstszym powodem były ogłaszane decyzje administracyjne dotyczące ograniczeń w funkcjonowaniu turystyki. Chęć zmiany terminu wypoczynku ze względu na swoje bezpieczeństwo podczas pandemii deklaruje 42 proc. ankietowanych, w stosunku do 46,8 proc. osób, które planów zmieniać nie chce. Z rezerwacją, wg. danych na pierwszą połowę kwietnia br., wstrzymywało się aż 58,9 proc. ankietowanych.
„Na decyzje dotyczące lockdownu, czy zakazu prowadzenia działalności, nie mamy wpływu. W ostatnim czasie koncentrowaliśmy się jednak na tym, by proces planowania wypoczynku dla klientów Sun & Snow był jak najbardziej bezpieczny i elastyczny, a możliwość przełożenia rezerwacji jak najprostsza. Gwarancja bezpłatnej zmiany terminu pobytu w przypadku utrzymania zakazu wyjazdów wypoczynkowych została dobrze odebrana przez naszych klientów” - mówi Karolina Orłowska, Dyrektor Operacyjna Sun & Snow.
Jak wynika z badania - spośród osób, które były zmuszone zmienić lub odwołać swój wyjazd aż 87,6 proc. oceniło przeprowadzenie takiej operacji jako komfortowe lub bardzo komfortowe. Ocen negatywnych zanotowano 5,2 proc., a neutralnych 7,2 proc.
„Długofalowe relacje z naszymi klientami są dla nas niezwykle ważne. Jesteśmy jednym z liderów rynku, co obliguje nas do tego, by wyznaczać standardy i wprowadzać rozwiązania ułatwiające planowanie wypoczynku. Decyzja o wprowadzeniu gwarancji bezpłatnej zmiany terminu pobytu na wypadek utrzymania zakazów dotyczących wyjazdów wypoczynkowych, spowodowała, że wśród klientów dokonujących rezerwacji bezpośrednio – przez naszą stronę lub telefonicznie, tylko w incydentalnych przypadkach dochodziło do wycofywania środków i całkowitej rezygnacji z wyjazdów” – dodaje Dyrektor Operacyjna Sun & Snow.
Interesujące odpowiedzi uzyskano na pytanie o poczucie bezpieczeństwa podczas planowanych wyjazdów. Aż 80,2 proc. ankietowanych w związku z panującą pandemią zaznaczyło, że czuje się bezpiecznie, kiedy zgodnie z aktualnymi zasadami obowiązującymi w Sun & Snow, apartamenty są dezynfekowane. Z kolei 52,1 proc. (można było wybrać w tym przypadku kilka odpowiedzi) wskazało na ozonowanie. Podobny odsetek, bo 51 proc. wskazywało na odpowiedzi związane z dostępnością osobistych środków ochrony, takich jak płyny dezynfekujące i maseczki. Jedynie 17,2 proc. ankietowanych życzyłoby sobie mieć możliwość przeprowadzenia testu na obecność przeciwciał koronawirusa COVID19.
„Jeszcze zanim doszło do ogłoszenia zakazu prowadzenia działalności, skupiliśmy się bardzo na kwestiach bezpieczeństwa. Na pewien czas wprowadziliśmy obsługę bezkontaktową. Nasze apartamenty zawsze są przygotowane w sposób profesjonalny – dezynfekowane przed przyjazdem gości, a ekipy sprzątające wyposażone są w środki ochronne” – mówi Karolina Orłowska z Sun & Snow.
Nieznacznej zmianie uległy preferencje osób rezerwujących pobyt w kurortach, jeśli chodzi o wyprzedzenie, z jakim dokonywana jest rezerwacja. Na ostatnią chwilę rezerwuje ok. 8 proc. ankietowanych, podczas gdy w podobnym badaniu przeprowadzonym w czerwcu ub.r. odsetek ten wynosił 16,1 proc. Na ok. 2 tygodnie przed wyjazdem pobyt zarezerwuje 21,3 proc. (28,1 proc. w czerwcu), a na miesiąc lub więcej przed planowanym wyjazdem 70,1 proc. (było 29,7 proc.).
„Z danych tych może wynikać, że Polacy z jednej strony liczą na to, że trwająca epidemia ustąpi w wakacje na tyle, by umożliwić wypoczynek w najpiękniejszych polskich kurortach, z drugiej zaś obawiają się, że odkładanie planów wakacyjnych na ostatnią chwilę może zakończyć się brakiem miejsca w wymarzonej miejscowości. Część osób jest też zdecydowana wyjechać od razu, gdy tylko obostrzenia zostaną zdjęte. W związku z obostrzeniami podczas ferii zimowych w tym roku, wiele rodzin nie wyjechało na wypoczynek i jest zdeterminowanych, by wyjazd w cieplejszych miesiącach doszedł do skutku” – komentuje ten wynik Dyrektor Operacyjna Sun & Snow.
Zakaz prowadzenia działalności hotelowej, złagodzony na początku maja 2021 r., to już kolejny lockdown branży turystycznej od początku pandemii. Po pięciu tygodniach od otwarcia w reżimie sanitarnym 20 marca br., przez 7 tygodni zakazane było wynajmowanie apartamentów wypoczynkowych ,z wyjątkiem noclegów świadczonych w ramach niektórych podróży służbowych – np. medyków, kierowców wykonujących transport drogowy czy żołnierzy.
Grupa Sun & Snow to największy operator zarządzający wynajmem ponad 2 tys. apartamentów w ponad 30 miejscowościach wypoczynkowych oraz miastach w Polsce. Istnieje na rynku od 2008 roku. Spółka Sun & Snow wprowadziła również na rynek deweloperski nową jakość pod marką Sun & Snow Resorts, realizując apartamenty wypoczynkowe skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i inwestorów. Grupa zrealizowała dotychczas projekty deweloperskie w Szklarskiej Porębie, Zakopanem i w Kołobrzegu, a Sun & Snow Resorts Białka Tatrzańska jest w trakcie realizacji. W skład Grupy wchodzi również Sun & Snow Real Estate - wyspecjalizowana spółka zajmująca się doradztwem w obszarze inwestycji w nieruchomości przeznaczone na wynajem. Grupa Sun & Snow posiada unikalne kompetencje i wiedzę, by wspierać zarówno inwestorów indywidualnych jak i deweloperów w całym procesie inwestycyjnym oraz późniejszym - w zakresie zarządzania istniejącymi nieruchomościami wypoczynkowymi.